Veel moderne fietsen hebben een riemaandrijving. In deze blog gaan we dieper in op de voordelen en de nadelen. Zelf zijn we wel enthausiast over de riem. Maar het is niet zo dat een riemaandrijving alleen maar voordelen kent. We bespreken de slijtage, het onderhoud, de kosten en de mogelijkheden van versnellingen.
Slijtage
Over de slijtage kunnen we kort zijn. Een riemaandrijving gaat aanmerkelijk langer mee dan een ketting. Ongeveer 4x langer. Hierbij aangenomen dat een aandrijflijn versleten is zodra een slijtagemeter dat aangeeft. Feit is namelijk dat je kunt twisten over de vraag wanneer iets is versleten.
Bij een kettingaandrijving slijt de ketting. Enerzijds door de rollen die constant in beweging zijn. Anderzijds door het oprekken van de ketting. Met een kettingslijtage meter kun je meten wanneer de ketting versleten is. Met zo'n versleten ketting kun je ook blijven fietsen. Je moet echter wel rekening houden met verminderde prestaties. Bij een kettingaandrijving vervang je altijd de ketting en tenminste ook de tandwielen achter. Voor optimale performance vervang je ook de tandbladen voor.
Bij een riemaandrijving slijten de tandwielen. De kop van de tandwielen moeten tenminste 2mm dik zijn. Bij dunnere tandwielen loop je het risico dan de riem kapot gaat. Tijdens het fietsen merk je niks van eventuele slijtage. Je kunt de slijtage alleen visueel en/of met een schuifmaat beoordelen. Bij een riemaandrijving kun je de onderdelen onafhankelijk van elkaar vervangen als ze versleten zijn. In de praktijk vervang je 1x het losse achtertandwiel. Daarna vervang je de gehele set.
Ook over onderhoud kunnen we kort zijn. In principe hoef je aan een riemaandrijving bijna niks te doen. Om de levensduur te verlengen kun je het voortandwiel elke 5000km 90gr verdraaien. Als je dat doet controleer je ook meteen even de riemspanning. Dat is alles. Omdat een riem rubber componenten heeft kan deze een beetje piepen. Een klein beetje siliconenspray op de riem is daarvoor de oplossing.
Een ketting heeft duidelijk vaker onderhoud nodig. Een ketting rekt en moet regelmatig gespannen worden. Ook moet een ketting gesmeerd worden. Vanwege de smering moet een ketting ook af en toe gereinigd worden. Er zijn kettingen met een anti roest coating. Die hoef je wat minder vaak te smeren.
Kosten
De kosten zijn lastig vergelijkbaar. Kettingen en tandwielen zijn er in alle denkbare prijsklasses. De hoeveelheid kettingen en tandwielen die je nodig hebt, is mede afhankelijk van hoe kritisch je bent op de performance. Ook speelt de factor arbeidskosten mee. Monteer je zelf de spullen of laat je dat doen bij de dealer.
Een complete riemaandrijving is kwa kosten vergelijkbaar met een hoge kwaliteit derailleur aandrijving. Rij je met een naafversnelling dan heb je maar 1 tandwiel achter. In dat geval is een riemaandrijving substantieel duurder in aanschaf. Daar staat een beduidend langere levensduur tegenover.
Zelf maken de berekening niet. De keuze voor een riem is er eentje voor gebruiksgemak. Of je de hogere kosten terugverdient is afhankelijk van teveel factoren.
Mogelijkheden
De kettingaandrijving is toepasbaar op alle soorten versnelling. Van een eenvoudige Shimano Nexus naafversnelling tot een derailleurversnelling met 3x10 versnellingen. Zo'n derailleurversnelling is een relatief goedkope manier om veel versnellingen hebben. Handig als je bijvoorbeeld je fiets mee wilt nemen op vakantie. Een fiets met derailleur die wij veel verkopen is bijvoorbeeld de Stevens Randonneur.
De riemaandrijving is alleen te combineren met een naafversnelling. Er zijn veel stadsfietsen en ebikes met een riemaandrijving. Maar ook met een riemaandrijving kun je veel versnellingen hebben. Je bent dan wel genoodzaakt te kiezen voor een Rohloff of Pinion versnelling. Deze high-end versnellingen zorgen, samen met de riemaandrijving, voor een zeer duurzame en multifunctionele fiets.