Oorspronkelijk waren voornamelijk mountainbikes uitgerust met schijfremmen, maar tegenwoordig zie je schijfremmen ook veel op stads-, race-, cross- en vakantiefietsen. In deze blog leggen we uit waarom wij groot voorstander zijn van schijfremmen en waar je rekening mee moet houden als je schijfremmen gebruikt.
Een schijfrem werkt volgens een simpel principe, dat al erg lang wordt toegepast voor bijvoorbeeld autoremmen. Een stalen schijf midden op het wiel draait wanneer het wiel wordt aangedreven. Wanneer je in de remgreep knijpt, drukken remblokjes tegen de schijf waardoor het hele wiel wordt afgeremd. Vaak is een schijfrem hydraulisch aangestuurd. Hierdoor is het remgevoel direct, gevoelig en doseerbaar. Mechanisch aangestuurde schijfremmen (met binnen- en buitenkabel) bestaan ook, met als voordeel dat je een conventionele remgreep kunt gebruiken. Nadeel is wel dat deze remmen meer onderhoud vergen en vaak minder krachtig zijn. Daarom worden mechanische schijfremmen minder gebruikt en zien we vooral hydraulische schijfremmen.
De voordelenSchijfremmen hebben een aantal voordelen ten opzichte van (de ook veelgebruikte) velgremmen. Zo wordt de remkracht van schijfremmen nauwelijks beïnvloed door de (weers)omstandigheden. Waar velgremmen bij nat weer hun grip en dus remkracht deels verliezen, blijven schijfremmen onder alle omstandigheden goed te gebruiken. Ook bij lange afdalingen zijn schijfremmen veiliger dan velgremmen: een hete velgrem kan leiden tot een klapband, maar dat zal met een hete schijf niet gebeuren. Dit zijn redenen dat we schijfremmen zo vaak zien op mountainbikes en vakantiefietsen: in het bos of in de bergen wil je altijd veilig en gecontroleerd kunnen afremmen. Nog een voordeel van (hydraulische) schijfremmen is dat ze zichzelf afstellen. De vloeistofreservoirs stellen zelf de druk bij wanneer de remblokjes slijten, waardoor jouw remervaring nooit verandert. Nooit je remmen stellen; wel zo makkelijk! |
Waar moet je rekening mee houden?Om je schijfremmen optimaal te kunnen gebruiken, moet je een aantal dingen weten. Ten eerste, denk eens na over de grootte van de schijf. Hoe groter de schijf, hoe beter de remkracht en hoe minder de hitte-opbouw. Vaak wordt gebruik gemaakt 140, 160 of 180mm remschijven, maar groter is ook mogelijk. Hoe groter de schijf, hoe zwaarder, en hoe snaller de remschijf kan aanlopen. Het is dus belangrijk goed in te schatten welke schijfmaat voor jouw gebruik geschikt is. |
Soorten remblokkenWeet welke remblokken je wil gebruiken. Schijfremblokken zijn er in twee varianten: organic resin en sintered. De eerstgenoemde zijn wat zachter en produceren minder hitte tijdens afdalingen; de sintered blokken zijn harder en slijten daardoor minder snel. Nieuwe remblokken moet je altijd inremmen om je remkracht zo groot mogelijk te maken. Dit kan door zelf rustig te fietsen terwijl je de rem ingedrukt houdt, maar nog veel beter is om het door een specialist op een inremmachine te laten doen. Hierdoor worden de remmen op optimale snelheid (en dus met de optimale warmte) ingeremd. Zorg er ook voor dat de remblokken niet vet worden; olie trekt in de remblokken wat ten koste gaat van de remkracht. |
RemvloeistofTenslotte moet je bij hydraulische schijfremmen goed rekening houden met de remvloeistof. Verschillende remmen maken gebruik van verschillende vloeistoffen die je niet met elkaar mag verwisselen. Knijp de rem niet in als de fiets op zijn kop staat; hiermee vergroot je de kans op lucht in je remkabel. |
En velgremmen dan?Als een schijfrem zoveel voordelen heeft ten opzichte van een velgrem, waarom hebben we dan nog niet alle fietsen uitgerust met schijfremmen? Een overweging kan zijn dat velgremmen wat lichter zijn. Ook wordt het vervangen van velgremblokken als eenvoudiger ervaren dan het vervangen van schijfremblokjes. Hydraulische velgremmen zijn in kracht en precisie nagenoeg gelijk aan schijfremmen, en vormen dus een goed alternatief. Wil je weten welke remmen voor jouw fietsgebruik het beste zijn? We geven je graag advies over de mogelijkheden. Kom dus gerust langs! |