Met de komst van de ebike gaan veel mensen vaker én verder fietsen. Een mooi resultaat! Bij het kopen van een elektrische fietsen staan we voor een aantal keuzes. Keuzes over producten waar we eigenlijk helemaal geen verstand van hebben. Eén van die keuzes is die voor de juiste accu. Doorgaans wordt snel gekozen voor een zo groot mogelijke accu. Hoe groter hoe beter is de gedachte. Maar is dat ook zo?
Elke keer dat een accu wordt opgeladen veroudert hij. De moderne ebike heeft een Li-ION batterij. Deze batterijen worden merkbaar minder na c.a. 500x volledig opladen. Hierbij geldt dat wanneer je de accu voor 50% oplaadt dat dat een 1/2 lading is. Pas wanneer je de accu nogmaals voor 50% oplaadt, heb je 1 volledige laadbeurt gehad. Het maakt dus niet uit hoe vaak je de accu aan de oplader legt. Wat wel belangrijk is om de accu niet onnodig lang aan de oplader te laten liggen. Hierdoor krijgt de accu namelijk steeds een oplaadpuls terwijl hij als volledig geladen is. Dat komt de levensduur niet te goede.
Voor LI-ION accu's geldt ook dat het verouderingsproces het snelst gaat wanneer de accu bijna leeg of bijna vol is. Het beste is daarom om de accu te gebruiken in een 30-70% opgeladen status. Wanneer de accu leeg is, kun je hem dus het beste opladen tot 70%. Wil je een lange fietstocht gaan maken dan kun je de accu natuurlijk best een keer volledig opladen. Het tussentijd laden tijdens een pauze kan ook helemaal geen kwaad en is zelfs beter dan de accu volledig leeg rijden.
Wanneer je dus regelmatig lange afstanden fietst is een grotere accu zinvol. Je hoeft dan niet vaak je accu op te laden waardoor de levensduur toeneemt.
Naast het gegeven dat een accu veroudert door hem op te laden, wordt de capaciteit minder in de loop van de tijd. Ook wanneer je de accu niet gebruikt. Het correct opslaan van de accu heeft een zeer positieve invloed op het verouderingsproces.
Bewaartemperatuur | Verlies van capaciteit na 1 jaar | Verlies van capaciteit na 1 jaar |
50% geladen | 100% geladen | |
0gr | 2% | 6% |
25gr | 4% | 20% |
40gr | 15% | 35% |
60gr | 25% | 40% (al na 3 maanden) |
De gemiddelde terugloop van een Li-ION accu zal in de praktijk rond de 10% per jaar zijn. Een accu van 400Wh heeft na 5 jaar dus nog 200Wh over. Voor een 500Wh geldt dat deze dan nog 250Wh capaciteit heeft. De extra capaciteit van een grotere accu halveert dus ook in de loop van de tijd. Per saldo neemt het voordeel van de grotere accu dus af.
Gebruik je een accu voor korte afstanden en slechts incidenteel voor een langere tocht? Dan kun je dus een kleine accu inhoud overwegen. Bij een langere tocht moet je dan misschien de accu een keer extra opladen.
Een grote accu is met name aan te bevelen wanneer je regelmatig lange afstanden aflegt. Het voordeel is dat je de accu dan minder vaak hoeft te laden en dat is gunstig voor de levensduur.
Wanneer je een Li-ION batterij oplaadt bij temperaturen onder de nul graden dan beschadigen de accucellen. Het is dus aan te raden om de accu 's winters alleen binnenshuis te laden. Ondanks het geringe risico op brand raden we je aan om dat alleen overdag te doen, en wanneer je thuis bent. Sommige accu's zijn voorzien van software die het laden bij lage temperaturen automatisch stopzetten.