Deze vraag wordt heel vaak gesteld op beurzen en bij ons in de winkel. En dat is logisch, want een Santos fiets kost meer dan een gemiddelde fiets. Op het eerste oog valt het verschil niet zo op. Toch is een fiets van Santos uniek. Uniek qua onderdelen, uniek qua functionaliteit en uniek als het gaat om de visie en missie van het bedrijf. Maar bovenal is een fiets van Santos kwalitatief zeer hoogstaand.
Hoogwaardige componenten
Santos fietsen worden gebouwd met de beste uitvoering van de meest hoogwaardige onderdelen, Wist je bijvoorbeeld dat er van de Gates riemaandrijving ook een CDX Expedition achtertandwiel van chromolybdeen bestaat. En dat deze veel slijtvaster is dat de standaard CDX tandwielen? Het is maar een voorbeeld. Maar wanneer je écht kiest voor de beste onderdelen, dan kost dat wat meer dan wanneer je commeciële keuzes maakt. Wat Santos trouwens écht uniek maakt zijn de "Santos Only" componenten. Deze door Santos zelf onwikkelde onderdelen en accessoires maken dat alleen een Santos een Santos is.
Hoge bouwkwaliteit
Het lijkt zo voor de hand liggend. Toch zien wij dagelijks het verschil in de kwaliteit waarmee fietsen worden gebouwd. Als voorbeeld nemen we een wiel. Je verwacht dat een wiel met een goede velg, spaken en naaf, gewoon een goed wiel is. Echter, de juiste spaakspanning, gelijk verdeeld over alle spaken is alles bepalend. Fabrikanten die grote aantallen fietsen bouwen kiezen voor wielen uit een machine. Bij Santos wordt ieder wiel met de hand opgespannen, gecentreerd en gericht. Dat een wiel van Santos heel blijft is geen toeval. De keuze om een fiets goed te bouwen in plaats van snel is typisch een Santos keus.
Modulair volgens een vaste standaard
Santos "Built for Life". Die slogan kun je niet volhouden als je de markt volgt. De markt wijzigt namelijk steeds de standaarden. Hierdoor passen veel moderne onderdelen niet op fietsen van een paar jaar geleden. Gevolg is dat veel fietsen na een paar jaar niet meer reparabel zijn. Door vast te houden aan eigen ontwerpen, passen de onderdelen van vandaag ook op een Santos van 15 jaar oud. Daardoor is het mogelijk om veel langer van je Santos fiets te genieten.
Functionele ontwerpen
Een Santos kost veel en daarom is het fijn als je hem voor meerdere doelen kunt gebruiken. Als je door de pekel naar je werk kunt fietsen met dezelfde fiets als waarmee je in de zomer door de Alpen fietst dan is dat wel bijzonder toch? Door onderdelen slim te ontwerpen neemt de functionaliteit toe. Als voorbeeld nemen we de bagagedrager. Die heeft alle eigenschappen van een typische vakantiefietsdrager. Maar heeft langer en breder bovenrek waardoor de drager ook geschikt is om er een doos achterop te binden.
Europese onderdelen
Een fiets van Santos komt bijna helemaal uit Europa. Zo zijn er altijd korte lijnen met fabrikanten en kan er snel geschakeld worden als dat nodig is. Minder transport is ook gunstig voor het milieu. Overigens komen de meeste onderdelen uit Nederland, Duitsland of Engeland. Echt dichtbij huis dus.
Altijd Custom built
Elke Santos fiets wordt uniek gebouwd voor de klant. Alleen op die manier kun je de beste fiets maken. De beste fiets is namelijk de fiets die het beste aansluit bij jouw gebruik en wensen. Die zit en fietst zoals jij wilt. En die eruit ziet zoals jij wilt. Daarom mag je je eigen kleur kiezen uit meer dan 58 framekleuren en 14 letterkleuren.
Punten van herkenning
In de enige echte SantosClubNL (opgericht door Peerenboom Fietsen) vind je veel mensen die op een Santos fietsen. Maar er zijn ook leden die zich aan het oriënteren zijn op een Santos fiets. Er worden vragen gesteld en ervaringen uitgewisseld. De leden weten als geen ander wat je van een Santos kunt verwachten. Ze delen dan ook graag hun mening. Op de vraag "Waarom zou ik voor Santos kiezen?" komen steevast een aantal argumenten boven drijven. We hebben ze voor je bij elkaar gezet op dit tableau.