David Charité - 8x 100 Cols en Pendix e-Drive testrijder.

David Charité - 8x 100 Cols en Pendix e-Drive testrijder.

Dit jaar kwam het aanbod om de race lite met Santos PX te testen. Ik werd er niet meteen verliefd op toen ik de Pendix zag. Geen display, geen kabels alleen een accu met drie standen en die rare grote schijf op de bracket. Met een mogelijkheid om een app te installeren wat in procenten de inhoud van de accu aangeeft. Maar de fiets was wel 10 kg lichter dan een gebruiklijke ebike! De fiets voelde nauwelijks anders dan mijn vertrouwde race lite zonder Pendix. Ik kon ook zonder de ondersteuning gewoon fietsen. De weerstand van Pendix in de bracket is als die uitstaat bijna nul! Of te vergelijken met de weerstand van een Son dynamo in het voorwiel. Gedurende de eerste maanden waarin ik 10.000 Km reed, nam mijn vertrouwen snel toe. Wat een geweldige fiets en vooral wat een geweldige ondersteuning! Ik was gewend aan een motor in het achterwiel, die voelde ik eigenlijk altijd. Er zit altijd flucuatie in de vermogen afgifte wat zich vertaald naar hele kleine tempo verschillen wat je voelt als kleine inhoudingen. En zodra de afstellingsgrens bereikt wordt, stopt de motor ermee wat plotselinge inhouden betekent. De bracket ondersteuning van Pendix is veel gelijkmatiger. Als je de afstellingsgrens bereik voel je er helemaal niets van. Ja iets zwaarder trappen. Eigenlijk rij je lekker altijd met een forse wind in de rug zo voelde het. Totdat je even de motor uitzet, dan voelde je de kracht van de ondersteuning!
Mijn vertrouwen werd nog groter toen ik begin juni tijdens een geweldige stortbui terug moest rijden naar huis. Het spoelde werkelijk over de weg. Er viel in korte tijd 60 mm regen. Maar de Pendix gaf geen krimp en bleef gewoon zijn werk doen.

Allereerst wat feiten mijn race lite met Santos PX en bagage(karretje) weegt 55 kg. De kale fiets weegt 14 kg. Twee accu's van elk 500Wh, motor, oplader en stroomkabels wegen 15 kg. ( 1 accu + motor slechts 6,5kg ) Bidonhouder, slot pompjes 1 kg. Bagage inclusief karretje wegen 25 kg totaal 55 kg. Het netto gewicht van mijn bagage wordt beïnvloed door reserveonderdelen voor de fiets. (Buiten en binnenbanden, gereedschap, reserve remblokjes, enz.). Zelf weeg ik 65 kg. Totaal gewicht 120 kg. Mijn voorblad is 46 tands, mijn achterblad 22 tands. Rohloffnaaf met 14 versnellingen. De techniek is gebaseerd op 48 volt. Maximale toegevoegde vermogen tussen 200 en 250 watt in de smartmode

Zodra je in de bergen gaat rijden is het aantal kilometers wat je haalt met een accu niet belangrijk meer. Het gaat om het aantal hoogtemeters. Na de beklimming komt immers de afdaling, de kilometers komen dan vanzelf. Al snel merkte ik dat het aantal hoogtemeters fors was per accu, tussen de 800 en 1000 hoogtemeters was normaal. Tot 6% stijging bleef ik in de eco-stand tussen de 7 en 12% naar de smartmode. De sport mode nooit gebruikt. Reed zoveel mogelijk in de 4de versnelling naarmate het steiler werd naar de 3de of 2de alleen op de Mont Ventoux een paar kilometer in zijn eerste versnelling gereden. Drie zaken zijn heel belangrijk:

  1. Weet wat je gaat rijden en hoeveel hoogtemeters je kan verwachtten
  2. Jij moet trappen en werken, de Pendix ondersteunt en niet andersom.
  3. Je pendaalomwentelingen moeten tussen de 80 en 90 zijn voor maximale ondersteuning


Als je weet hoeveel hoogtemeters je kan verwachten, kan aan accu management doen. Als ik koffie ging drinken nam ik mijn accu en oplader altijd mee naar binnen en vroeg in mijn beste Frans om een beetje stroom en dat was nooit een probleem. Drie keer 30 minuten opladen en de accu is voor 70% weer vol. Drie keer een uur en je rijd makkelijk 3000 hoogtemeters op een dag. En meer moet je eigenlijk niet willen.

Tijdens een beklimming gaat mijn hartslag nog steeds naar maximaal en ik kom nog steeds doornat van het zweet boven. Je zal al je eigen watts moeten blijven inzetten. De Pendix voegt toe wat je te kort komt. En dat heeft hij ook gedaan! Gedurende al die weken diepe bewondering gekregen voor de techniek en de makers van de Pendix. Niet één foute slag, onvermoeibaar en onverstoorbaar bleef hij zijn werk doen. Tijdens de beklimming van col de la Bonnette van 2803 mrt. hoog met een aanloop van 34 km. Geen enkel probleem. Eenmaal boven was de Pendix wel bloedheet. Maar begrepen dat de Pendix een temperatuur van 140°C kan verdragen en dat was hij zeker niet! Gedurende de vele cols goed kunnen vergelijken hoe het was gedurende de eerste zeven 100 cols tochten zonder ondersteuning en deze 8ste met ondersteuning. Zodra je de beklimmingen weer ziet komen de herinneringen boven en voel je weer hoe het toen was en nu. Weet zeker dat ik als 71 jarige man zeker niet meer in staat was geweest deze tocht te volbrengen. Nu met deze ondersteuning is het wel gelukt. Voorzie voor de Pendix een hele grote toekomst. De ontwikkelingen van de toekomende tijd zal alleen maar de bewondering groter kunnen maken van de bedenkers en de bouwers van dit systeem, wat in zijn simpelheid ook gelijk zijn grootste kracht vindt.

Wil je meer informatie over de Pendix E-drive? Wij kunnen je in contact brengen met David

Terug naar overzicht