Peerenboom Hero: Marco De Moor

Peerenboom Hero:  Marco De Moor

De beste test van een product is een praktijktest. Daarom werken we bij Peerenboom Fietsen graag samen met een aantal mensen die jarenlang ervaring hebben en veel eisen stellen aan het materiaal. Marco is zo'n rijder. Jarenlang heeft hij op hoog niveau deelgenomen aan wedstrijden, een ervaring waar wij graag gebruik van maken. Sinds Oktober 2018 zijn we een samenwerking met Marco begonnen. Hij gaat voor ons met regelmaat producten testen. Marco rijdt inmiddels met een setje van de kleding die wij zelf hebben ontworpen, en heeft een nieuwe Stevens Vapor Cyclocross. Wij zijn erg blij met deze samenwerking. Regelmatig kun je hier een update van Marco verwachten.

35 jaar wedstrijdsport

Marco is 35 jaar geleden begonnen met mountainbiken. Zowel nationaal als internationaal heeft hij mooie ervaringen mogen mee maken. WK wedstrijden in Houffalize België waren echte uitdagingen, gezien het niveau van de wedstrijden en het parcours. Ook in Nederland heeft hij in Rhenen een Europees kampioenschap mogen rijden. Al deze ervaringen deelt hij graag met jonge renners, die nu ook actief zijn in de sport en met dezelfde passie de sport bedrijven. Na 15 jaar mountainbiken kwam er nog een passie bij; Cyclocross. In de zomer mountainbiken en in de winter crossen. Dit doet hij nog steeds op wedstrijdniveau in de masterklasse.


Wedstrijdverslagen

In deze rubriek zijn de wedstrijdverslagen en sportieve ontwikkelingen van Marco de Moor te lezen.

Hij doet verslag van zijn strijd om de top!


Nieuwe Fiets!

Dynamisch_Bikefit_Marco_de_MoorHet is vrijdag 1 Maart, een mooie dag want ik mag mijn nieuwe fiets ophalen. Voordat ik mijn eerste kilometers kan gaan maken wordt mijn nieuwe fiets (de Stevens Vapor) eerst afgesteld doormiddel van dynamische fietsanalyse. Roel Peerenboom gaat eerst kijken wat mijn houding op de fiets is, en aan de hand van deze gegevens worden het stuur en het zadel op de juiste positie afgesteld. Dit zorgt voor een optimale fietspositie en zelfs al tijdens de meeting merk je dat je comfortabeler op de fiets komt te zitten. Door dat ik wedstrijdsport bedrijf, is het van groot belang dat ik geen blessures oploop door een verkeerde zithouding. Dit onderstreept het belang van een dynamische fietsanalyse, voor fietsers van alle niveaus.

Nadat ik ben thuisgekomen ging ik eerst een rondje maken op de weg om te voelen hoe de Vapor stuurt. En hij loopt super! Ik merk dat ik efficiënter met mijn krachten om kan gaan door dat ik een andere zit heb gekregen op de fiets. De zaterdag hierna gaat het echt gebeuren: op de vaste route door het Montferland wordt de Stevens echt aan de tand gevoeld. Tijdens een lange klim kan ik staande mijn krachten goed kwijt. De nieuwe Schwalbe X-one allround banden hebben genoeg grip in het zand. Ook op stukken waar veel modder ligt lopen ze niet vol. Dit zorgt ervoor dat je in alle omstandigheden grip houdt. Het aansnijden van bochten kan zeer scherp, de fiets geeft geen krimp. Of het nu klimmen of afdalen is de Stevens Vapor heeft  uitstekende rijeigenschappen. Ik kan het nieuwe wedstrijdseizoen met een gerust hart tegemoet zien! 

Aalten,  20 januari. 

Aalten is alweer de laatste wedstrijd van het cyclocross seizoen 2018/2019. Op deze eerste strenge vorst dag van 2019 gaat het weer gebeuren op een nieuw parcours. Voor ons renners is het even wennen, het oude parcours had alles in zich wat je als renner maar kan wensen. Nu is het parcours op een nieuw sportpark aangelegd. De wielervereniging heeft zijn best gedaan om er toch een mooie omloop van te maken. Om 09.30 eerst even het parcours verkennen, het winterjack van Peerenboom Fietsen bewijst zijn dienst en de pasvorm is perfect. Zo blijf ik lekker warm op deze koude zondagmorgen. Doordat er de weken voor de wedstrijd veel op dit nieuwe parcours is gereden zijn al deze sporen nu hard bevroren. Uitkijken dus. Op de klimmetjes begint de ondergrond al ijsvorming te vertonen.  

Om 10.30 staan we aan de start van deze laatste wedstrijd met In ons midden de kersverse Nederlands kampioen. Het start schot klinkt en we zijn weg. Op de wielerbaan wordt gereden voor wat iedereen waard is. Op naar de eerste klim, daar word ik aangemoedigd door een van de vaste supporters. Wel even het koppie erbij houden in de afdaling vanwege de gladde ondergrond. Het loopt lekker, de benen voelen goed en onderling wordt er om elk puntje gereden. Dit is mooi om te doen. Ik krijg de renner voor me in het klassement in het vizier. Nu ernaartoe en erop en erover, ja deze is voor mij. Hij probeert het gat nog dicht te rijden maar vergeefs de punten zijn verdeeld. Als 17e in het eindklassement sluit ik het seizoen af. Ik wil langs deze weg een aantal mensen bedanken, team Peerenboom voor de ondersteuning dit seizoen. En zeker niet te vergeten de dames die in weer en wind buiten hebben gestaan voor de verzorging en het aanmoedigen. 

Marco_de_Moor_NK_Huijbergen_16Huijbergen, 12 januari 

We gaan vandaag naar Huijbergen om het NK veldrijden te rijden. Het is een parcours dat zeker de status heeft van NK waardig. Aangekomen bij de permanence eerst het rugnummer ophalen en een handtekening zetten op de startlijst. Gezien we op tijd zijn kan ik nog het parcours verkennen tussen twee wedstrijden door. Wauw dit is zeker zware kost, er moet veel gelopen worden. Na de gras stroken staan er een aantal renners te kijken van de GOW als supporter. Een van de mannen roept: Hé Marco, dit is jouw parcours, dit met een glimlach op zijn gezicht. Ja ook hij weet dat lopen een sterke kant van mij is. Nog even het rondje afmaken en dan gauw naar de warme auto. Droge kleren aantrekken en me klaarmaken voor de wedstrijd van 13.00. We staan te wachten om opgeroepen te worden. Ik hoor mijn naam en rij. Eerst worden de banden gemeten, deze mogen niet breder zijn dan 33 mm. Als dit klaar is dan wordt de fiets nog nagekeken op mechanische doping. Dit om te voorkomen dat er een accu en een hulpmotor aanwezig zijn in de fiets. Alles is oké, ik kan oprijden. Het aftellen is begonnen, nog een minuut zegt de starter. Je merkt dat de spanning stijgt. Nog 30 sec krijgen we te horen en ja, het start schot klinkt: we zijn weg. Er wordt heel hard gereden op het asfalt. We draaien het bos in en voor ons ligt de eerste klim, de NoodjesbergGauw van de fiets en lopen. Het is een gedrang om met 62 renners omhoog te lopen, er wordt veel gemopperd door mensen die met de sturen in elkaar haken. Na de klim snel weer op de fiets. Deze afdaling is erg stijl en niet zonder risico. Koppie erbij houden en rijden naar de volgende klim. Na nog twee klimmetjes gaan we het gras op. De modder schuift je van links naar rechts. Blijven duwen op de pedalen en ervoor zorgen dat de fiets blijft rollen. 

Aangekomen bij de Tiestenduin worden we weer getrakteerd op twee looppassages. Al klimmend naar boven. Deze zijn zo stijl dat ik het spandoek gebruik om me aan op te trekken. Na de afdaling nog een stuk over een grasstrook en nu de weg op naar de finishstraat. Na drie ronden wordt de 80% regel al toe gepast, ik ben het er niet mee eens. Dit hoort pas te gebeuren als je gedubbeld bent. Er is niets aan te doen, ik had zeker nog genoeg over voor de laatste ronde. Ondanks dat ik de laatste ronde niet heb mogen rijden heb ik een mooi NK gereden. Ik kan tevreden terugkijken op deze wedstrijd.

Marco_de_Moor_Fotos_Raalte_2Raalte, 5 januari 

CRT Raalte heeft elk jaar patent op de generale repetitie wedstrijd voor het NK. Hier wordt door de vereniging ook dankbaar gebruik van gemaakt, er wordt ook niets aan het toeval overgelaten. De wedstrijd moet vooral veel modder bevatten, en daar hebben ze in Raalte genoeg van. 

Rond de crossbaan ligt een zeer afwisselend parcours, met heel veel korte technische klimmetjes. De zandbak met een lengte van 25 meter is lastig en een zwaar ding, door dat je er 10 cm in zakt. Blijft je fiets zakken dan kost dit heel veel kracht om erdoorheen te ploegen. Er wordt niet echt een spoor gereden door de andere renners waar je gebruik van kan maken. Het boeren bouwland met veel modder doet ook dit jaar weer mee. Na de start op het asfalt gaan we het veld in, ik wil er bij de start goed bij zitten, het is een gedram om als eerste het technisch stuk op te gaan.  

Je merkt dat er voor elke meter gereden wordt, en er wordt niets cadeau gegeven. Op de lange stukken kan ik mijn kracht goed kwijt, en elke keer een paar plaatsen opschuiven. Door de hoge snelheid waar mee gereden wordt in deze wedstrijd kom ik achterblijvers tegen die ook door mij gedubbeld worden. In dit geval wordt er bij het NK dan de 80% regel gebruikt, dit houdt in dat een gedubbelde renner uit de wedstrijd wordt gehaald. In de laatste ronde gaat het bijna mis, ik voel een voorwiel tegen mijn been. Ik kan geen kant uit, de boom waar ik om heen stuur geeft voor de achter volgende renner niet mee. Hij heeft zijn inhaalactie niet goed in geschat waar door hij komt te vallen. Even bij komen van deze actie, en dan het gas erop, deze puntjes wil ik zeker niet laten liggen. Zeker gezien ik op kan schuiven in het algemeen klassement en met de wetenschap dat er in de GOW nu nog een wedstrijd in Aalten op het programma staat. Tot op de finish streep gereden voor wat ik waard ben. Het was een zware maar zeker een mooie wedstrijd. Ik ben klaar voor het NK het voelt heel goed, op naar Huijbergen.

Almelo 28 December

Almelo heeft ook dit jaar de laatste cross van het jaar. De avondcross is altijd weer een aparte belevenis, een wedstrijd bij kunstlicht en brandende vuurkorven geeft altijd een aparte sfeer aan de laatste wedstrijd van het jaar. Het is 17.55 en het oprijden voor de wedstrijd is begonnen, we staan klaar voor de wedstrijd. Het is er koud, elk moment kan het startschot klinken, ja we zijn weg. Het wordt een snel rondje, de vele lange rechte stukken worden afgewisseld door kleine klimmetjes. Ondanks deze obstakels ligt de snelheid erg hoog.

Het is vanaf het begin van de wedstrijd dat ik elke keer stuivertje wissel met een aantal renners, ik kom niet van ze af. Elke keer er maar weer over en het gas erop. Zelfs op het rechte stuk in de finish straat op het grote blad alle registers open. Ook dit helpt niet, er blijft er elke keer één in me wiel zitten.

In de laatste ronde moet ik zorgen dat ik op kop de finish straat in draai, voordat het zo ver is heb ik al opgeschakeld naar het grote blad voor. Nu is het erop of eronder, hij komt toch mee, ik wil en ik geef hem geen meter! Schouder aan schouder naar de streep, ik win de sprint met één wiel voorsprong. De puntjes zijn weer binnen, voor deze ben ik erg diepgegaan. Wat een wedstrijd.

Kampen 22 DecemberKampen

We zijn vroeg op pad, we gaan vandaag naar Kampen. Na één weekend zonder wedstrijd moet het vandaag weer gebeuren. We naderen Kampen en de heuvel waar het parcours op uitgezet is zien we al liggen in het vlakke polderland. De wielervereniging van Kampen heeft een zeer professionele wieleraccommodatie, zelfs met een officiële Fietscrossbaan.

Op de heuvel is een zwaar parcours uitgezet, de klei waar de heuvel uit bestaat gaat de wedstrijd bepalen. Eerst even inrijden en kijken hoe het parcours erbij ligt. Het voelt goed, ik heb voldoende grip met de Rino banden. Iets meer noppen maar zeker een goede keuze op dit parcours. Met het inrijden is het me al duidelijk waar ik het verschil kan maken. Door te gaan lopen ben je sneller dan te blijven fietsen.

Om 10.30 klinkt het startschot, het peloton komt in beweging over het asfalt naar de eerste bocht. Het is duwen en trekken om door de bocht te komen. Op naar de zandstrook en hier valt het stil. De kop van de wedstrijd vecht zich rijdend door het zand, lopen is voor mij het antwoord. En met dat ik boven ben hoor ik: ‘aan de kant!’ Rijden voor wat je waard bent, ik zit op een 14e plek! Wauw dit geeft een goed gevoel. Op naar de volgende afdaling is niet helemaal zonder gevaar. Vaak ben je te bang om gewoon te gaan en het koppie erbij houden. Dit gaat vijf ronden goed en dan de bel voor de laatste ronde, nog een keer rond op dit loodzware parcours. Met dat ik over de finish kom krijg ik te horen dat al deze inspanning niet voor niets zijn geweest, een 17e plek als gevolg! Dit voelt echt goed. Nu zorgen dat ik deze vorm vast kan houden tot aan het NK.

Nijverdal 9 DecemberNijverdal

 Op zaterdag 8 December, komt de regen met bakken uit de lucht, weer een weekend met echt crossweer. Nijverdal belooft ons een super cross, gezien het weer van de afgelopen week, en de regen van dit weekend. Zondagmorgen rijden we om 08.00 richting Nijverdal.

Het is bijna 09.00 uur en het wil maar niet licht worden. De ruitenwissers kunnen de regen maar met moete aan. Nadat we de Holterberg over zijn wordt het toch nog droog. Snel de fiets uit de auto voor een eerste verkenningsronde. Woh, dit is een super parcours, veel klimwerk. De nodige technische afdalingen maken van dit parcours een  waar spektakel. Ik ben blij dat ik zaterdag toch nog even de Rinobanden heb gemonteerd, deze hebben als voordeel dat je beter grip hebt in de modder. Ze lopen wat zwaarder dan de grifos, maar met iets minder bandendruk hebben ze meer grip in deze omstandigheden. Om 10.30 staan we klaar bij de start, Nog één minuut we zijn weg.

Aan het einde van de startstrook gaat het weer mis, in het midden van het start veld een valpartij. Niemand kan een kant uit, dan maar te voet, de fiets in loophouding op de schouder en verder. Als ik bovenaan de eerste klim kom blijkt dat ik bij de eerste 10 zit, nou dat geeft me echt een kick. Nu rijden voor wat ik waard ben, zeven ronden nog te gaan, tot aan de finish. Ik voel me gewoon goed, en strijd mee voor elke plek, na de bel voor de laatste ronde alles op alles.

De benen voelen goed, de achtervolgers op afstand houden en in het laatste technische stuk het koppie koel houden. Boven op de berg al opgeschakeld naar het grote blad en nu naar de finish. Geen houden meer aan voor de achtervolgers. Na de wedstrijd eerst 10 minuten uitrijden om het lactaat (verzuring) uit de benen te fietsen. Dit komt de volgende training weer ten goede en op maandag geen zware benen.

Enschede 2 DecemberEnschede

De eerste wedstrijd van December, in deze periode worden er veel wedstrijden gereden. De renners proberen nu hum vorm te verbeteren, zodat ze op het NK in Huijbergen op hun sterkst zijn. In Huijbergen moet het gebeuren, ook voor mij is dit een periode om nog wat puntjes op de i te zetten in mijn trainingen om ervoor te zorgen dat ik in vorm blijf tot 12 Januari op het NK.

Op het terrein van de TU van Twente wordt onze wedstrijd gereden. Het parcours wordt elk jaar beter, meer techniek en snelle stukken wisselen elkaar af. Dit is de wedstrijd waar het algemeen klassement op de kop gaat. Na zeven wedstrijd gereden te hebben ga je definitief mee doen voor het algemeen klassement. Ik wil graag nog wat punten goed maken op een aantal renners voor me in het klassement. Na de start op volle snelheid gaat het mis, een valpartij is het gevolg. Zelf heb ik geluk, ik ben niet bij de valpartij betrokkenen. Kan nu volle bak doorschuiven naar voren. Dit levert de nodige punten op, na een wedstrijd met de eerste modder van betekenis ga ik tevreden huiswaarts. Een 23e plaats algemeen is nu zeker gesteld.

IMG_9351Doetinchem 25 november

Braamt bij Doetinchem is een nieuwe locatie voor de GOW-wedstrijd in de regio. Het parcours maakt gebruik van een deel de vaste route van het Montferland. Deze route is zeker de moeite waard om met de mountainbike te rijden. Er wordt ons een zeer afwisselend parcours voorgeschoteld, alles zit erin. Ook aan het publiek is gedacht, ze kunnen de wedstrijd volgen vanaf 1 plek op het parcours. Nadat het startschot klink moet alles uit de kast, om bij de eerste het veld in te draaien. Dit wordt een cross, die uiteindelijk wordt beslist door de renners met de grootste inhoud. In de wedstrijd waar ik elke keer met dezelfde renners wissel van plaats gaan we kop aan kop naar de finish, in de sprint weet ik hen net voor te blijven, wat een wedstrijd!

IMG_9252Miste 18 november

Het sportieve evenement dat georganiseerd wordt, heet het Kanjers voor Kanjers Sport Event. Naast de traditionele veldtoertocht, de jeugd MTB-clinic en de BMX Freestyle demo is het evenement uitgebreid met prachtige wandeltochten. De organisatie ligt in handen van Kanjers voor Kanjers in samenwerking met De Peddelaars en De Wandelvriend. Ook de GOW-wedstrijd is een onderdeel van dit wielerspektakel. Rond de camping ‘de twee bruggen’ in het buurtschap Miste staat de vijfde wedstrijd op het programma, ook deze wedstrijd gaat voor veel spektakel zorgen. De nieuwe winterkleding van Peerenboom Fieten bewijzen op deze koude zondagmorgen hun diensten. De pasvorm is perfect en de winterjas houdt me tijdens de trainingsrondjes lekker warm ondanks de koude oostelijke wind. Tijdens de wedstrijd wordt er voor elke plek gefietst. Ik had me voor genomen om er alles aan te doe om in het algemeen klassement te groeien naar een 20e plaats, vanaf de start ben ik er vol voor gegaan! En ja de punten zijn binnen, ik sta nu 20e algemeen. De zware trainingen van de afgelopen week zijn niet voor niets geweest

IMG_9334Eibergen 10 november

Op het terrein van de fietsclub de stofwolk wordt onze wedstrijd gereden. Over dit terrein loopt ook een deel van de vaste route van Eibergen. Voor mountainbikers zeker een aanrader, een route met heel veel singletracks. Ook Voor ons is er weer een mooi parcours uitgezet, waar dus een deel van de vaste route in zit. De bruggen in het parcours maken het verschil, in de eerste ronde ga ik niet over de bruggen, dit om te kijken wat de concurrentie doet. De meesten durven de bruggen niet aan i.v.m. de steile kanten. Bij de tweede doorkomst dan toch over de bruggen, door deze keuze loop ik verder weg van concurrentie. Nu het gas erop, om ook in het klassement de nodige plaatsen op te schuiven. Daarna nog de laatste zandstrook door, en op het rechte stuk alles uit de kast, wat voelt dit goed.

IMG_9405Hardenberg 4 november

Op het recreatiegebied de Oldenmeijer wordt de 3e wedstrijd voor de GOW-competitie gereden. Het parcours is zeer technisch met de nodige zandstroken, ik heb voor deze wedstrijd de grifo banden gemonteerd, dit is de juiste keuze voor dit parcours de banden gaan als een mes door de boter in de lange zandstroken. Gezien het vele draai en keer werk in de carrousel, maak je hier niet het verschil. Ik moet het in deze wedstrijd hebben van mijn looptechniek, door hier de snelheid hoog te houden kan ik de nodige plekken opschuiven. Hier haal ik mijn voordeel. Na de bel voor de laatste ronden pak ik nog een paar plekken, een plek bij de eerste 20 in de einduitslag is het resultaat. Tevreden rijden we weer naar huis, voor volgende week staat Eibergen op het programma.

IMG_9390Neede 27 oktober

De Needse berg is het strijdtoneel van het districtskampioenschap noord en oost Nederland. Voor de start maak ik eerst een aantal verkenningsronde, aangezien  er een lastige afdaling in het parcours zit met een hoogteverschil van 6 meter. Om 11 uur is de start, nog 30 sec roept de speaker en… we zijn weg! De aanloop naar het parcours gaat over de weg richting het bos, er wordt om elke plaats gestreden om als eerste de afdaling in te gaan. Maar met 31 man aan de start worden we voor de afdaling al tot lopen gedwongen. Dan maar lopend naar beneden en vervolgens weer op de fiets. Dezelfde 6 meter moeten we nu naar boven bikkelen, en dat 7 keer in deze wedstrijd! Het lopen gaat me goed af, de training week in zuid Limburg heeft me goed gedaan. Na een verbeten strijd om nog een paar plaatsen op te kunnen schuiven, kom ik bij de eerste twintig over de finish. De eerste punten voor het NK zijn binnen.

Terug naar overzicht