Trapas lagers, de verschillenEr zijn veel verschillende soorten fietsen met veel verschillende soorten trapassen met bijbehorende lagers. De trapaslagers worden in het bracket van het frame gemonteerd. Een standaard maatvoering lijkt er niet te zijn. We willen je meer inzicht geven in de verschillende maatvoeringen. Daarom hebben we ze in de blog op een rijtje gezet. |
Wanneer moet ik de trapaslagers vervangenDe lagers van je trapas slijten door gebruik. De hoeveelheid kilometers, de omstandigheden waaronder je fietst en de mate van onderhoud bepalen hoe lang je trapaslagers meegaan. De lagers moeten vervangen worden als:
Wanneer je trapaslagers kraken, piepen, tikken is dat een indicatie om er eens naar te kijken. Meestal is vervangen dan de enige duurzame oplossing. |
Welke soorten brackets voor de trapas zijn er
|
BSABSA brackets hebben aan beide zijde een schroefdraad. Gangbare breedtes van BSA brackets zijn 68-72mm maar zo nu en dan kom je ook 83mm en 100mm tegen. De diameter van een BSA bracket ligt tussen de 33,6 en 33,9mm. Vaak vind je op het bracketlager de tekst 24x1,37 wat inhoud dat de schroefdraad diameter 1,37" is en 24 omwentelingen per inch maakt. De schroefdraad van een BSA bracket is aan de linkerzijde (non-drive side) rechtse draad en aan de rechterzijde linkse draad. Dat betekent dat je het bracket aan de rechterzijde rechtsom moet losdraaien. Crankstellen voor BSA bracket
|
ITAHet ITA bracket komt bijna niet voor en zit doorgaans alleen op Italiaanse fietsmerken. Het bracket heeft een standaard breedte van 70mm. Wat opvalt is dat zowel aan de linker- als aan de rechterzijde een ITA bracket rechtse draad heeft. De diameter van het schroefdraad is 36mm en er worden per inch 24 omwentelingen gemaakt. Belangrijk nadeel van een ITA bracket is dat de rechtercup makkelijk losloopt a.g.v. de rechtse draad. Crankstellen voor ITA bracket
|
BB30Bij het BB30 bracket worden de lagers rechtstreeks in het carbon of aluminium frame geperst. Omdat dit zeer nauwkeurig gedaan moet worden gaat het ook vaak fout. Lagers draaien hierdoor onder spanning en lopen snel stuk. Ook loopt je een groot risico op schade aan je frame. Het BB30 bracket wordt om deze reden niet meer vaak toegepast. BB30 wordt toegepast in 68 en 73mm brede brackets met een diameter van 41,96mm. Omdat de binnendiameter van de lagers zijn normaalgesproken 30mm. Voor Shimano cranks heb je speciale BB30 verloopbussen of andere lagers nodig. Crankstellen voor BB30 bracket
|
BB30AHet BB30A bracket wordt alleen door Cannondale gebruikt. De diameter is dan 42mm ipv de standaard 41,96mm. Belangrijk dus om hierop te letten. In inbouwbreedte is altijd 73mm Crankstellen voor BB30A
|
PressFit BB86 / BB89,5 / BB92Anno 2020 worden deze brackets heel veel toegepast in mountainbikes en racefietsen. De lagers liggen in een kunststof of aluminium schaal en worden in het frame geperst. Een nauwkeurige klus die je aan de vakman moet overlaten. Het voordeel van de schaal is dat het frame niet snel beschadigt. De inbouwbreedte bij racefietsen is 86mm, bij mountainbikes worden zowel 89,5 en 92mm toegepast. Bracket diameter is altijd 41mm. Crankstellen voor Pressfit BB86 / BB89,5 / BB92
|
PF30Gebaseerd op het BB30 concept is er nu het PF30 bracket. In tegenstelling tot BB30 worden bij PF30 de lagers middels een kunststof of aluminium schaal in het frame geperst. Hierdoor wordt speling beter opgevangen en kraakt het bracket veel minder snel. De inbouwbreedte van het PF30 bracket is 68-73 mm. De diameter is 46mm. Dat is dus groter dan het BB30 bracket. Deze extra ruimte is nodig om de lagerschaal de benodigde ruimte te geven. Het PF30 bracket is compatibel met de BB30 cranksstellen. Crankstellen voor PF30
|
BB368EVOHet BB386EVO bracket is een speciaal door FSA ontwikkeld bracketlager dat een inbouwmaat van 86,5 PressFit combineert met de 30mm as. De inbouwbreedte is dus 86,5 en de diameter van het bracket is 46mm. Crankstellen voor BB368EVO
|
OverigeNaast deze gangbare bracketmaten zijn er een aantal merken die een eigen maat hanteren. Deze benoemen we hier even maar die gaan we niet veel verder uitwerken. Mocht je zo'n fiets hebben dan kun je ons altijd vragen om meer informatie.
|
.