Schijfremmen zitten tegenwoordig op alle mountainbikes, maar ook op racefietsen en trekkingfietsen worden ze steeds vaker gemonteerd. Het vervangen van schijfremblokken is minder eenvoudig dan velgremblokken. Nadat de oude remblokken vervangen zijn, moeten de nieuwe worden ingeremd.
Het oppervlak van nieuwe remblokken is nooit gelijk aan het opervlak van de schijf waarop ze gaan remmen. Tijdens het inremmen nemen de blokken de vorm van de schijf aan waardoor een optimaal remoppervlak ontstaat. Hierdoor neemt de remkracht met c.a. 30% toe en wordt de kans op piepen aanmerkelijk verminderd. Een bijkomend voordeel is dat de levensduur van de remblokken wordt verlengd.
De inremmachine drijft het voor- of achterwiel aan met een krachtige elektromotor. Het wiel draait met een snelheid van ongeveer 25 km/u. Ondertussen wordt de rem licht ingekrepen waardoor de remblokken tegen de schijf aanlopen. Door de warmte ontwikkeling en het draaien van het wiel nemen de remblokken de vorm van de schijf aan en na ongeveer 60-90 seconden zijn de remblokken goed ingeremd.
Onze mening is dat je schijfremblokken zelf niet goed kunt inremmen. Om zelf in te remmen, zou je tijdens het fietsen de rem losjes moeten inknijpen. Hierdoor verlaagt je snelheid en zul je in de praktijk niet veel harder dan 15 km/h kunnen fietsen. Bij deze lage snelheid worden de remblokken veel minder warm dan noodzakelijk is om goed ingeremd te worden.
Maak een afspraak voor reparatie, onderhoud of advies
Bel/Mail nu onze werkplaats Bekijk onze onderhoudsvideo's