De elektrische fiets is nog altijd sterk in opkomst en is niet meer weg te denken uit de fietsgemeenschap. We gebruiken E-bikes voor alles: woon-werkverkeer, recreatieve tochten, mountainbiken, racen of zelfs voor het werk. Daarbij heerst het algemene gevoel dat de elektrische fiets een duurzamere optie is dan bijvoorbeeld de auto; de aandrijving is immers elektrisch. Toch is het belangrijk om ook kritisch te zijn over de duurzaamheid van elektrische fietsen. In deze blog behandelen we de duurzaamheid van verschillende soorten E-bikes en welke zaken je in overweging kunt (of moet?) nemen als je een elektrische fiets aanschaft.
Een E-bike is in essentie een ‘gewone’ fiets met elektronische componenten. Deze elektrische onderdelen vereisen een eigen soort onderhoud, reparatie, afvalverwerking en hebben ook een eigen levensduur. Kwaliteit is daarbij van groot belang. Door concurrentie van (online) laaggeprijsde E-bikes zijn de middenklasse E-bikes van goede merken snel niks meer waard. Reparatie of onderhoud van kwalitatief betere (en dus duurdere) fiets is voor de consument vaak niet het geld waard wanneer je online voor hetzelfde geld bijna een nieuwe fiets hebt. Toch zijn deze online fietsen kwalitatief veel slechter, ondervinden ze vaak technische problemen en gaan ze, hoe kan het ook anders, minder lang mee.
Naast het kwalitatieve aspect van de elektronische onderdelen geldt voor alle E-bikes, duur of goedkoop, dat de accu slechts vier tot vijf jaar meegaat. Het vervangen of reviseren van accu’s is prijzig, en vaak kiest de consument er dan voor om een geheel nieuwe fiets aan te schaffen. Dit terwijl er met de fiets, en veel elektrische onderdelen, nog niets mis is. Met een beetje liefde kunnen fietsen in zo’n geval nog lang mee. Vanuit de fabrikant kan dit duurzaamheidsprobleem (deels) worden verholpen door bijvoorbeeld een verwijderingsbijdrage in de aankoopprijs te verwerken, maar de beslissing is ook aan jou.
Een groot deel van de duurzaamheid van E-bikes wordt bepaald door de mate waarin de elektronische componenten vervangbaar zijn. Het integreren van (midden)motoren en accu’s ziet er elegant uit, maar zorgt er ook voor dat reparatie- en onderhoudskosten hoog kunnen oplopen. Bij het aanschaffen van een elektrische fiets is het dus belangrijk dat je de keuze maakt of je gaat voor een strakke look of een duurzame(re) fiets.
Ook het type motor bepalend voor de levensduur van de fiets. Voorwielmotoren zijn goedkoop in aanschaf, maar allesbehalve duurzaam. De hoge reparatiekosten staan niet in verhouding tot de aanschafprijs, waardoor deze fietsen vaak snel worden vervangen. Dat, gecombineerd met onze wetenschap dat deze motoren niet ideaal zijn qua rijcomfort en veiligheid, is bij ons de motivatie om geen E-bikes te verkopen met voorwielmotor.
Middenmotoren zijn veelal geïntegreerd in de fiets waardoor vervangen lastig of onmogelijk is. Ook levert het een probleem met compabiliteit op: andere of nieuwere onderdelen passen vaak niet. Dit staat onderhoud of reparatie van de fiets soms in de weg. Daarnaast gaan de elektronische componenten van een E-bike met middenmotor vaak minder lang mee dan de fiets zelf. Het gegeven dat fietsen met een middenmotor ondanks hun mindere duurzaamheid wel heel prettig rijden en weinig problemen geven, stelt ons voor een dilemma. Er is echter ook de optie voor een niet geïntegreerde middenmotor: de Pendix eDrive. Deze motor is op vrijwel elke fiets te zetten en is te combineren met elke aandrijving. De Pendix eDrive is geheel modulair en dus eenvoudig te onderhouden en vervangen. In combinatie met bijvoorbeeld een Rohloffnaaf en riemaandrijving heb je een robuuste, comfortabele en jawel; een uiterst duurzame E-bike.
Achterwielmotoren zijn vaak modulair en dus eenvoudig te vervangen door een motor van een ander merk. Daarnaast zijn ze duurzamer en voordeliger in onderhoud dan voorwiel- en middenmotoren. In combinatie met bijvoorbeeld een Pinion-naafversnelling heb je een kwalitatief sterke, duurzame en heel prettige E-bike. Merken als Santos combineren Pinion met de sterke Neodrive achterwielmotor en een op het frame geplaatste accu. De Neodrive heeft ook een terugwin stand als je niet trapt, dat komt de actieradius enorm ten goede. Als je ervoor kiest de bekabeling niet te integreren, rijdt je op een systeem dat makkelijk te bereiken, repareren en vervangen is: een duurzaam systeem dus!
Bij het aanschaffen van een E-bike kom je voor een aantal keuzes te staan. Hoe zwaar laat je uiterlijk, budget, kwaliteit en duurzaamheid wegen? Met deze blog hopen we genoeg informatie te geven voor een bewuste keuze. Kwaliteit en levensduur van fietsen staan bij ons hoog in het vaandel. We zijn dus altijd op zoek naar de producten en technologieën die duurzaam fietsen mogelijk maken. Dat komt ook jouw fietsplezier ten goede. Als je vragen hebt, of hulp nodig hebt met het nemen van een beslissing, aarzel dan niet om langs te komen. Onder het genot van een kopje koffie praten we er graag met je over.